W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy pedagogiczni z przygotowaniem pedagogicznym uprawniającym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym:
- nauczyciele wychowania przedszkolnego,
- logopeda,
- psycholog.
Nauczyciel, logopeda, psycholog organizuje i prowadzi pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą w poczuciu odpowiedzialności za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Współdziała z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
Nauczyciel przedszkola, logopeda, psycholog odpowiada służbowo, cywilnie lub karnie za:
skutki wynikające z braku nadzoru nad bezpieczeństwem dzieci,
zniszczenia lub straty w majątku przedszkola wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia dotyczące sprzętu, urządzeń, środków dydaktycznych w powierzonym oddziale oraz elementów wyposażenia placówki przydzielonych w rocznym planie pracy przedszkola.
Do szczegółowych zadań nauczyciela przedszkola należy:
zapewnienie pełnego bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu oraz dbanie o ich zdrowie
otaczanie indywidualną opieką każdego wychowanka oraz prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznawanie, ustalanie potrzeb i możliwości rozwojowych oraz zainteresowań i uzdolnień,
w roku poprzedzającym pójście dziecka do szkoły prowadzenie diagnozy przedszkolnej zakończonej sporządzeniem informacji o gotowości szkolnej, przekazywanej rodzicom,
planowanie, organizowanie i prowadzenie pracy wychowawczo- dydaktycznej i opiekuńczej z uwzględnieniem rozwoju psychofizycznego wychowanków, obowiązującego programu wychowania przedszkolnego oraz zadań ustalonych w rocznym planie pracy przedszkola,
udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych przepisami szczegółowymi,
organizowanie współpracy z rodzicami i ścisłe z nimi współdziałanie w realizacji zadań opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych , w szczególności:
a - pomaganie w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podejmowaniu wczesnej interwencji specjalistycznej,
b - informowaniu na bieżąco o postępach dziecka,
stosowanie twórczych, aktywizujących i atrakcyjnych dla dzieci metod i form nauczania i wychowania ,
współpracowanie ze specjalistami świadczącymi wykwalifikowaną pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną, logopedyczną i inną – eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
współdziałanie z nauczycielką, wspólnie pracującą w oddziale, uzgadnianie z nią działań wychowawczo- dydaktycznych wobec dzieci, a także w zakresie współpracy z rodzicami i specjalistami,
współpracowanie z nauczycielkami poszczególnych oddziałów oraz tworzenie w placówce życzliwej, spokojnej atmosfery w pracy,
dbanie o porządek, higienę i estetykę powierzonej sali , o środki dydaktyczne sprzęt przedszkolny, oraz o własny warsztat pracy i gromadzenie pomocy naukowych,
doskonalenie umiejętności pedagogicznych w ramach samokształcenia i doskonalenia zawodowego,
codzienne przygotowywanie się do pracy z dziećmi,
prowadzenie prawidłowo i na bieżąco obowiązującej dokumentacji pedagogicznej,
wywiązywanie się z przydzielonych w przedszkolu dodatkowych zadań,
wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola związanych z organizacją procesu wychowawczo – dydaktycznego.
Do szczegółowych zadań logopedy należy:
przeprowadzanie badań wstępnych w celu ustalenia stanu mowy dzieci uczęszczających do przedszkola,
diagnozowanie logopedyczne oraz organizowanie pomocy logopedycznej,
prowadzenie terapii logopedycznej, indywidualnej i w grupie dzieci u których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy,
udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych przepisami szczegółowymi,
prowadzenie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dziecka,
wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programów realizowanych w przedszkolu
prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii,
prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Do szczegółowych zadań psychologa należy:
prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci, w tym diagnozowanie zaburzeń rozwojowych, a także potencjalnych możliwości i wspieranie mocnych stron wychowanków,
diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju dzieci, określania odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych , mediacyjnych i interwencyjnych wobec wychowanków, rodziców i nauczycieli,
podejmowanie działań mających na celu minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom w zachowaniu oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku przedszkolnym i rodzinnym wychowanków,
udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej na zasadach określonych przepisami szczegółowymi,
wspieranie wychowawców grup w działaniach wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programów realizowanych w przedszkolu.
prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.