Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola i działa w zakresie realizacji statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
W skład rady wchodzą :
- dyrektor - jako przewodniczący,
- wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w przedszkolu – jako członkowie .
W zebraniach rady, lub w określonych punktach porządku tych zebrań, mogą uczestniczyć zaproszeni przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek członków rady , goście:
- doradca metodyczny;
- przedstawiciele poradni zdrowia, psychologiczno-pedagogicznej, terapeutycznej itp.;
- przedstawiciele organizacji społecznych i związkowych, stowarzyszeń lub fundacji, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- przedstawiciele rady rodziców;
- przedstawiciele organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
- pracownicy administracji i obsługi przedszkola;
- inne osoby, jeśli rada uzna ich obecność za celową lub potrzebną.
Rada pedagogiczna podejmuje uchwały w sprawach, w których Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty przyznaje jej kompetencje stanowiące. W pozostałych sprawach wyraża opinie, zajmuje stanowiska, formułuje wnioski przez głosowanie.
Do podstawowych zadań rady należą:
a/ planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, analizowanie i ocenianie tej pracy, wnioskowanie;
b/ analizowanie i ocenianie organizacyjnych i materialnych warunków pracy przedszkola;
c/ upowszechnianie nowatorstwa pedagogicznego, innowacji i eksperymentów;
d/ organizowanie wewnętrznego doskonalenia zawodowego;
e/ przygotowywanie projektu statutu lub jego zmian;
f/ planowanie i organizowanie współpracy z rodzicami i opiekunami wychowanków.
Rada zatwierdza na mocy uchwały:
a/ statut przedszkola lub wprowadzone w nim zmiany ;
b/ innowacje i eksperymenty pedagogiczne, które mają być prowadzone na terenie przedszkola;
c/ roczny plan pracy wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej
d/ organizację i plan wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli;
e/ plan pracy i harmonogram spotkań rady w danym roku szkolnym;
f/ procedury i regulaminy przedszkolne o charakterze wewnętrznym.
Rada opiniuje:
a/ organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć dodatkowych;
b/ projekt planu finansowego przedszkola;
c/ wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
d/ propozycje dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
e/ propozycje dyrektora dotyczące powierzenia funkcji kierowniczych;
f/ powierzenie stanowiska dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący przedszkole;
g/ przedłużenie stanowiska dotychczasowemu dyrektorowi ;
h/ działanie w przedszkolu stowarzyszeń i organizacji.
Rada wnioskuje w sprawach:
a/ doskonalenia organizacji pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
b/ oceny pracy nauczyciela:
c/ dotyczących odwołania nauczyciela z funkcji dyrektora.
Uchwałom rady nadaje się formę odrębnych dokumentów.
Podjęta uchwała zawiera:
a/ tytuł na który składają się: cyfry arabskie kolejnego numeru uchwały od
początku roku szkolnego łamane przez cyfry arabskie oznaczające rok
szkolny, zwięzłe określenie przedmiotu uchwały;
b/ podstawę prawną;
c/ tekst uchwały;
d/ podpis przewodniczącego.
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków. O wyniku decyduje liczba głosów oddanych na „tak” lub „nie” – bez względu na liczbę wstrzymujących się od głosu.
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały niezgodnej z prawem. O wstrzymaniu informuje organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane:
a/ na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
b/ z inicjatywy przewodniczącego,
c/ z inicjatywy organu prowadzącego przedszkole,
d/ z inicjatywy co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej .
Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przynajmniej 3 razy w roku szkolnym: przed rozpoczęciem roku szkolnego, na koniec semestru i po zakończeniu rocznych zajęć, w związku z przedstawieniem radzie ogólnych wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
Dyrektor przedszkola jako przewodniczący przygotowuje i prowadzi posiedzenia rady pedagogicznej. Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej zobowiązane są do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszyć dobro osobiste dzieci, ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
Zebrania rady organizuje się po godzinach pracy przedszkola. Zebrania rady są protokółowane.
Pokaż informacje o artykule